Karl Friedrich Benz był wybitnym wynalazcą, urodzonym w niemieckim mieście Karlsruhe 25 listopada 1844 roku. Podczas studiów na Politechnice uzyskał wykształcenie inżynierskie i zawodowo zajmował się konturowaniem pojazdów, była to jego życiowa pasja, której poświęcał bardzo dużo czasu.
Benz jest wynalazcą słynnego pojazdu Patentwagent Nr. 1. To właśnie ta konstrukcja dała początki jednej z najprężniej rozwijających się dziedzin przemysłu, jaką jest motoryzacja. Dokładnie 3 lipca 1886 roku, Carl wyjechał na ulicę miasta Mannheim, aby przetestować swój automobil podczas pierwszej w historii jazdy próbnej. Twórca jednocześnie zaprezentował światu swój samochód. Benz podczas historycznego przejazdu Patentwagentem Nr. 1 pozwolił zasiąść obok siebie swojemu synowi Eugenowi, który był odpowiedzialny za trzymanie zapasu ligroiny. Ten dzień i poczynania Benza były opisywane przez wszystkie niemieckie gazety, jako wielkie odkrycie. Nie zabrakło oczywiście osób wyśmiewających pierwszy automobil i tych, którzy oskarżali Carla o kontakty z diabłem podczas pracy, czego efektem miały być jego odkrycia.
Jak działał pierwszy samochód Benza
Carl Benz inspirował się poczynaniami swoich poprzedników Nicolas-Joseph Cugnot, który wynalazł pierwszy trójkołowiec – parowóz oraz Siegfried Marcusa, który skonstruował pojazd napędzany benzyną. Celem Carla było wynalezienie powozu, którym będzie można pokonywać większe odległości i nie będzie skomplikowany w obsłudze. Długo pracował nad swoim wynalazkiem, ale osiągnął sukces dzięki swojej wytrwałości oraz ciężkiej pracy. Benz w swoich projektach próbował wykorzystać pomysły swoich poprzedników. Natomiast większość rozwiązań w modelu Beznza była jego zasługą. Najbardziej rewolucyjnym wynalazkiem w poczynaniach Benza był silnik z zapłonem iskrowym, co ułatwiało pracę pojazdu, ponieważ nie była potrzebna kolejna osoba, która zajmowała się zapłonem. Carl wynalazł również silnik dwusuwowy spalinowy, który został później ulepszony do czterosuwowego, świecę zapłonową, sprzęgło, chłodnice, gaźnik oraz skrzynię biegów, która była montowana dopiero w późniejszych modelach. Patentwagent Nr. 1 rozwijał prędkość nawet do 16 hm/h, jest to wartość oszacowana przez twórce i nie ma żadnych danych potwierdzających jej wiarygodność. Samochód ten palił 10 litrów ligroiny na 100 kilometrów, natomiast można było wlać w jego bak tylko 1,5 litra benzyny, więc należało mieć zawsze przy sobie zapas paliwa.
Firma Carla Benza rozwijała się dość dynamicznie, a wynalazca nieustannie ulepszał swój model. Wytrwałość oraz wiara autora Patentwagent Nr. 1 oraz innych wersji tego auta zapoczątkowała nowa erę transportu i dokonała kluczowych zmian nie tylko w życiu wielu ludzi, ale również przemysłu naftowego i innych powiązanych dziedzin z motoryzacją.