Historia rozpoczyna się w 1931 roku, kiedy to przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o projekt taniego samochodu. Został on ukryty pod nazwą Type 12. Poprzez współpracę z przedsiębiorstwem NSU, jakiś czas później powstał również prototyp Type 32. W 1933 roku Adolf Hitler zażyczył sobie, aby Porsche stał się nadwornym konstruktorem ówczesnych Niemiec. 17 kwietnia 1934 powstał projekt legendarnego Garbusa, co było odpowiedzią na prośbę Hitlera o tani, rodzinny samochód. W 1938 roku zatwierdzono projekt „Porsche typ 60”w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH. Odbyła się nawet oficjalna uroczystość państwowa w Fallersleben. Wtedy to został położony kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki KdF-wagena, a Adolf Hitler ochrzcił pojazd tytułem: „niemiecki samochód ludowy”.
Oficjalna produkcja KdF-wagena
Produkcja zaczęła się 11 lipca 1941 roku i zakończyła 7 sierpnia 1944 roku. Do pracy wykorzystywano robotników przymusowych i więźniów obozów. W różnych wersjach nadwoziowych zakłady łącznie wyprodukowały 630 sztuk. Pozostałe odmiany były przeznaczone dla armii niemieckiej. W 1945 roku produkcja ruszyła na potrzeby armii brytyjskiej i wtedy to doszło do oficjalnego powstania marki Volkswagen. W 1975 roku wyprodukowano Passata, a w 1974- Volkswagena Golfa.
Volkswagen w Polsce
Volkswagen otworzył oficjalne przedstawicielstwo w Polsce w 1991 roku. Powstało przedsiębiorstwo Kulczyk Tradex, które miało siedzibę w Poznaniu i było polskim importerem samochodów Volkswagen i Audi, a jakiś czas później również Porsche. Od 2011 roku Volkswagen wykupił Kulczyk Tradex, dzięki czemu firma zmieniła się na Volkswagen Group Polska. W 1992 roku rozpoczął się nowy etap w historii Volkswagenów- powstało przedsiębiorstwo Volkswagen Poznań, w którym montowano, a później produkowano różne modele samochodów. Aktualnie w Poznaniu są produkowane Transporter T6.1 oraz Caddy. W 2014 roku najpopularniejszy w Polsce okazał się model VW Caddy, natomiast w Europie- VW Transporter.